
De juiste talenten aantrekken met employer branding
Een goede employer branding strategie heeft als doel een onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen bij (toekomstige) werknemers. En dat is nodig, want maar liefst 1 op de 4 werkgevers heeft moeite met het vervullen van zijn vacatures*. Met alleen een goede vacature, een onderscheidend merkverhaal of mooie arbeidsvoorwaarden ga je het niet meer redden. Maar hoe dan wel?
Drie must-haves voor een aantrekkelijk employer brand
1. Een onderscheidend merkverhaal
Een test: Plaats je eigen logo eens boven de USP’s of propositie van een concurrent. Zou je het zelf op deze manier ook kunnen inzetten? Is het antwoord ‘ja’, dan ben je niet onderscheidend genoeg en móet je eigen positionering aangescherpt worden. Onderzoek toont het belang aan :50% van de kandidaten wil niet werken voor een merk met een zwak imago. Overigens zijn de loonkosten voor deze bedrijven 10% hoger dan mensen met een sterk imago*.
Hoe sterk is jouw merk? Deze toetsen wij altijd op basis van ons eigen model. Denk aan je positionering, merktaal en visuele aantrekkelijkheid.
2. Intern employer brand: je personeel als merkambassadeur
Medewerkers zijn je belangrijkste merkambassadeurs. Dat wil zeggen: medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft. Ze zijn daarom het hart van je corporate brand en de basis van je employer brand. Houd ze betrokken en geef aandacht aan je medewerkers. 80% van de medewerkers verlaat een bedrijf vanwege de bedrijfscultuur om maar aan te geven hoe belangrijk dit is*.
Hoe tevreden zijn jouw medewerkers? Deze toetsen wij door middel van enkele tools, afhankelijk van de situatie. Met de tools die we inzetten weten we snel resultaat te behalen voor het creëren van betrokkenheid en een aantrekkelijk werkgeverschap.
3. Extern employer brand met aantrekkingskracht
Vertel je een uniek en onderscheidend verhaal? Vertel inspirerende verhalen in de taal van jouw doelgroep en zorg dat je talent als een magneet aantrekt. 62% van de kandidaten doet actief onderzoek naar een bedrijf alvorens hier te solliciteren*.
Hoe uniek en onderscheidend is jouw merkverhaal? Weet tegen wie je praat, doe onderzoek naar je doelgroep, creëer relevante content die aansluit bij je doelgroep, voer campagne op de plekken waar je kandidaten zich bevinden, meet en optimaliseer deze. Scoor die positie in zoekmachines en speel handig in op verkregen inzichten. Dit alles met als doel; het aantrekken van talent.
Het bewijs
Voor verschillende klanten waaronder Hans Anders, Kienhuis Hoving en Knauf hebben wij succesvolle employer branding trajecten uitgevoerd. Voor deze laatste mochten we zelfs een nominatie ontvangen voor meest innovatieve marketingconcept in de branche.
Op zoek naar een employer branding bureau?
More bestaat uit vijf complementaire labels die op basis van een multidisciplinair team werken voor een merk, waaronder ons employer branding bureau Catchy. Wil jij vanuit de diepte employer branding structureel eigen maken? Wij helpen graag! Laat je naam en nummer achter, dan bellen we snel! Je kunt ons natuurlijk ook bellen via 085 043 1100.
*Bron: employer branding onderzoek Randstad 2018