Beter doe je het bottom-up
Omarm jij als manager verbeteringen, zoals het hippe agile werken of werken in de cloud en wil je die doorvoeren? Mooi, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen in het bedrijf ook meteen overtuigd is dat jouw verandering een verbetering is.
Hoe komt dat en wat kun je doen om een verandering te laten slagen? Alles wat je hoeft te doen is het personeel te informeren, toch? Mis. Tijdens de informatiebijeenkomst wil elke medewerker maar drie dingen weten: wat speelt er, wat betekent dat voor mij en wat moet ik doen. Backstage, buiten het zicht en gehoor van het management gaan mensen samen op zoek naar antwoorden op deze vragen. Zo ontstaan zogenaamde betekeniswolken, die voor een hoop gedonder in jouw interne communicatie kunnen zorgen.
Vergeet top-down communicatie. Ga op zoek naar de opinieleiders op de werkvloer, mensen die gerespecteerd worden om hun loyaliteit, geloofwaardigheid en vriendelijkheid. Betrek hen vanaf het begin bij jouw plannen en geef ze een rol als schakel tussen directie en werkvloer. Zo krijg je waardevolle input, waardoor veranderingen beter aansluiten op de werksituatie en inderdaad verbeteringen zijn.