Over de impact van subscription marketing.
Tot voor kort was een abonnement wat lastig, iets ‘waaraan je vast zit’. Maar slimme bedrijven krijgen ons toch zover om ons aan zich te binden. Denk maar aan Spotify of Netflix. Het mooie aan subscription marketing is dat we diensten en producten kunnen aanpassen aan onze persoonlijke wensen. Zo kun je zelfs je sokken elke dag schoon ontvangen. Want klanten willen ontzorgd en verrast worden. Maar is dit verdienmodel wel voor iedereen weggelegd? Key: focus niet enkel op de directe verkoop van het product, maar op de terugkerende service die continu toegevoegde waarde biedt.
Een aantal tips:
- Bepaal hoe een abonnement naadloos aansluit op de klantbehoefte, zoals pauzeren.
- Bied iets extra’s ten opzichte van losse verkoop, zoals gemak, een verrassingselement of zekerheid op continuïteit en kwaliteit.
- Overtref verwachtingen. En… put a smile upon their face.
Zo lanceert de Dollar Shave club (elke week nieuwe scheermesjes in de bus) een serieuze aanval op Gillette. En met enige creativiteit kun je voor iedere branche wel wat verzinnen. Bijvoorbeeld voor agromachines (enorme landbouwmachines). Inclusief onderhoudscontract en service-abonnement een perfecte basis voor de ultieme klantrelatie waar elk bedrijf van droomt.
Het grootste voordeel voor ondernemers is niet alleen de goede klantrelatie en merkbinding, maar ook de de cashflow van herhaalbetalingen. Het is een transformatie van transactie naar subcription marketing, waarbij de focus hoort te liggen op het totaal van klantprocessen. Ben jij ook geïnteresseerd in deze transitie? Aan de hand van ons business model canvas kijken wij graag met je mee… En wie weet ben jij straks wel de nieuwe Dollar Shave Club.