Never out of clean socks

Van transactiemarketing naar subscriptionmarketing.

back to overview read story

Subscription marketing: een ultieme win-win situatie

Tot voor kort was een abonnement iets lastigs ‘waar je aan vast zat’. Maar slimme bedrijven krijgen ons toch zover ons aan hen te binden. Denk maar aan Spotify of Netflix. Zelfs je sokken kun je altijd schoon ontvangen. Het mooie aan subscription marketing is dat we diensten en producten kunnen aanpassen aan onze persoonlijke wensen.

Klanten willen ontzorgd en verrast worden. Maar is dit verdienmodel wel voor iedereen weggelegd? Key: focus niet enkel op de directe verkoop van het product, maar op terugkerende service die constant toegevoegde waarde biedt.

Een aantal tips:

  • Bepaal hoe een abonnement naadloos aansluit op de behoefte van je klant, zoals pauzeren.
  • Biedt iets extra’s ten opzichte van losse verkoop. Bijvoorbeeld: gemak, een verrassingselement of zekerheid op continuïteit en kwaliteit.
  • Overtref verwachtingen. En… put a smile upon their face.

Dollar Shave club biedt een serieuze aanval op Gillette. En met enige creativiteit kun je voor iedere branche wel wat verzinnen. Bijvoorbeeld agromachines. Inclusief onderhoudscontract en service-abonnement een perfecte basis voor de ultieme klantrelatie waar elk bedrijf van droomt.

Het grootste voordeel voor ondernemers is niet alleen de goede klantrelatie en merkbinding, maar ook de de cashflow van herhaalbetalingen. Het is een transformatie van transactie naar subcription, maar de bedrijven die uiteindelijk helemaal niet meegaan, zullen het best eens moeilijk kunnen krijgen. Dus, ga in gesprek met je klant. Vraag wat zijn behoeftes zijn en wie weet… ben jij straks wel de nieuwe Dollar Shave Club.

contact us

back to overview