Kunnen algoritmes de klant verleiden?
Iedereen heeft de mond vol van klantdata. We verzamelen e-mailadressen en verrijken die met meer data zoals leeftijd, adres en aankoopgedrag. Zo krijgen we stukje bij beetje per klant een uitgebreid klantprofiel, dat we opslaan in een CRM pakket en aansluiten op een marketing automation systeem.
Het voordeel van het gedetailleerde klantprofiel is dat we klanten gericht en volautomatisch kunnen benaderen met ‘persoonlijke’ content. Er zijn nogal wat tools die we daarvoor kunnen inzetten: loyaliteitsprogramma’s, mousetrackers, webshopsystemen, boekingssystemen, klantervaringssystemen, etc. De overtreffende trap is al die gestructureerde én ongestructureerde data vastleggen in een CDP (customer data platform). Alles bij elkaar is dat heel veel data die netjes wordt opgeslagen. Uiteraard AVG-proof.
Lekker gestructureerd hè. Maar binnen al die nette structuren is er één zeer bepalende factor die niet te sturen is met algoritmes. En dat is het hart. We kunnen nóg zo efficiënt targetten, de klant bepaalt met z’n hart of hij ingaat op je avances. Hoe groot acht jij de kans dat hij overstag gaat op basis van volautomatische ‘persoonlijke’ content?
Dus, kunnen algoritmes de klant verleiden? Nee. Hoe intelligent ook, data zijn pas écht waardevol als je er als bedrijf een mind, heart en soul aan toevoegt.
Ben je benieuwd of AI jouw bedrijf verder helpt? Wij staan voor je klaar en weten hoe je jouw klanten met mind, heart en soul verleidt om voluit te zeggen ‘ja, ik wil!’