Artificial intelligence versus creativity

Artificial intelligence gaat niet zonder een menselijke touch.

back to overview read story

Kan alleen data de klant verleiden?

Iedereen heeft de mond vol van klantdata. We verzamelen e-mailadressen en doen ons best om die te verrijken met meer data zoals leeftijd of adres. Met als ultiem product een compleet klantprofiel, netjes opgeslagen in een CRM pakket, aangesloten op Marketing Automation systemen.

Onze klanten zijn ons dierbaar. En dat laten we blijken door ze gericht en volautomatisch te benaderen met persoonlijke content. Er zijn nogal wat tools die we daarvoor kunnen inzetten: loyaliteitsprogramma’s, mousetrackers, webshopsystemen, boekingssystemen, klantervaringssystemen, etc. De overtreffende trap is al die gestructureerde én ongestructureerde data vast te leggen in een CDP (customer data platform). Alles bij elkaar is dat heel veel data die netjes wordt opgeslagen. Uiteraard AVG-proof.

Lekker gestructureerd hè. Maar binnen al die nette structuren is er één zeer bepalende factor waar we geen vat op krijgen. En dat is het hart. We kunnen nóg zo efficiënt targetten, de klant bepaalt met z’n hart of hij ingaat op je avances. Hoe groot acht jij de kans dat hij overstag gaat op basis van volautomatische ‘persoonlijke’ content?

Artificial intelligence zal op basis van de data veel kunnen voorspellen. Maar wat we vervolgens doen met die kennis, blijft hopelijk nog lang een zaak van soul, mind en heart.

contact us

back to overview