Experiential retail

De winkel als bestemming verandert.

back to overview read story

Retailers, transformeer nu het nog kan!

Je kent het wel, bijna op vakantie gaan en je vervolgens realiseren dat je voor die zonovergoten Italiaanse weken eigenlijk nog een fleurig jurkje nodig hebt. Gevolg: snel je mobiel erbij en lekker swipen. De volgende dag gaat de deurbel: ‘Alstublieft, uw pakketje!’ Je trekt het jurkje aan, ontdekt dat deze eigenlijk net iets te groot is en helaas ook – dat de stof behoorlijk tegenvalt. Balen, was je nu maar de stad ingegaan… 

Want ondanks de gemakken van het online shoppen, wijst onderzoek (Mood Media red.) uit dat maar liefst driekwart van de Nederlanders de fysieke winkel verkiest boven de online shop. Hoe kan het dan dat de retailsector toch in zwaar weer verkeert? Zo sluiten ook in mijn stad Rijssen, maar liefst zeven winkels hun deuren. Hoe stoppen we deze trend en keren we het tij? Ik ben ervan overtuigd, dat het antwoord ligt in het stimuleren van echt klantcontact via een flinke portie instore klantbeleving… 

Zo is een van die winkels die gaan sluiten, een winkel vol leuke en betaalbare kinderkleding. Maar wat ik mezelf altijd heb afgevraagd wanneer ik er rondliep: waar is die customer experience? Wat nu als ze in plaats van niets – gezellige kindermuziek draaien wanneer je de winkel binnenstapt? Wat nu als er een gezellige kinderhoek is ingericht in plaats van een tafeltje met reeds gekleurde tekeningen en stompe potloden? Wat nu als de moeder gelijk een kop koffie krijgt aangeboden en er elk seizoen originele kinderacties worden gelanceerd in plaats van de gebruikelijke salesacties. Hoe leuk zou het zijn om bijvoorbeeld samen met je dochter een oude spijkerbroek om te toveren tot een korte hippe short? En ja, dan zoeken we er gelijk een matchend shirtje bij. Katsjing! 

Wat nu als… Ach, ik weet heus: achteraf is het makkelijk praten. Maar wat ik ook weet, is dat retailers die haar klanten een hoogwaardige shopping experience bieden, hun merkloyaliteit versterken en hiermee hun bestaansrecht rechtvaardigen. Hoe dit werkt? Turn to us: wij hebben de kennis, technologie én creativiteit in huis om winkelstraten te boosten en oude tijden te laten herleven. Beloofd!  

contact us

 

back to overview