Your voice is my command

Waarom een sterk merk belangrijker wordt door de opkomst van smart speakers als Google Home.

back to overview read story

‘Hey Google…’

Gemak. Vooral dat verklaart de enorme opkomst van smart speakers als Google Home & Alexa van Amazon. Want zeg zelf: bedien je jouw lampen liever handmatig of zou je eerder roepen ‘Hey Google, bioscoopmodus aan’, voordat jouw woonkamer verandert in de ideale setting voor een avondje Netflixen? Iets dat je ook nog eens ‘aanroept’ via hetzelfde device. Geen toekomstmuziek meer, maar hier & nu. Zo veroveren Smart speakers langzaam de wereld. Maar wat betekent dit eigenlijk voor merken?

Low battery

Laten we het eerdergenoemde Amazon er eens bij pakken. In Amerika is deze reus dankzij Alexa inmiddels marktleider in de productcategorie batterijen. Jazeker, Amazon verkoopt enorme hoeveelheden batterijen van eigen merk en zet zo haar concurrenten eenvoudig buitenspel – gewoon doordat ze eigenaar is van het kanaal. Zo verklapt Alexa haar wat er onder de mensen speelt & in welk marktsegment ze zich begeven moet. Zo heeft een merk als Duracell, een gigantisch probleem met deze acute aanval uit onverwachte hoek. Het is niet ondenkbaar dat Amazon dit kunstje zal herhalen in meerdere productcategorieën waarin – door lage consumenten-interesse – sprake is van een lage merkvoorkeur. Ook Google & Apple zouden deze strategie kunnen omarmen.

Sterk, sterker, sterkst

De oplossing? Branding! Want alleen sterke merken overleven. Geen bier, maar Grolsch. Geen chocomelk, maar Chocomel. Geen hardloopkleding, maar Nike Running. Investeren in naamsbekendheid, merkbekendheid én het creëren van merkvoorkeur is – met ontelbare (zoek)opdrachten in het vooruitzicht – belangrijker dan ooit. Wij helpen graag!

 

back to overview