Reclamemeisje in New York

9 december 2015

Afgelopen maand heb ik een bezoekje mogen brengen aan ‘The concrete jungle’, juist New York baby! De stad waar ‘fake it untill you make it’ een understatement is en waar je op iedere hoek van de straat een filmscene in je hoofd voorbij ziet flitsen. De stad bruist voortdurend, er zijn altijd mensen op straat en er is reclame in overvloed. Maar komt het ook nog over?

Big lights will inspire you, they said…
Times Square. Het onvermijdelijke Times Square. Iedereen heeft het erover, het staat op je must see-lijst, dus je gaat ernaartoe. We komen net bij The New York Public Library vandaan. Een historische en vooral rustige omgeving. Zodra we dichter bij het levende bewijs van ‘the city that never sleeps’ komen, merk ik dat ik mijn enthousiaste wandelpas, die ik er de hele dag goed in had, vertraag. Wat veel mensen, veel kleuren, lichten, geluiden, geuren… Mijn mond valt open van verbazing. Alle alarmbellen gaan rinkelen, INFORMATION OVERLOAD! Zelfs voor iemand die de hele dag met reclame bezig is, was dit bijzonder verbazingwekkend. Een epileptische aanval onderdrukkend struin ik wat rond tussen de flikkerende lichten. Ik vraag me af waarom bedrijven hun halve marketingbudget besteden aan een plekje op Times Square. Zou er straks ook maar íemand wakker liggen van die L’Oréal-aanbieding linksonder het bord van McDonalds en rechts van het H&M-logo…?

Suprise!
Naast alle flashy reclameboodschappen werden we overal om ons heen getrakteerd op extravagante kerstverlichting. Een ekster als ik kan ook daar alleen maar met verbijstering naar kijken. Maar niet alleen de kerstverlichting in New York is extravagant, in de etalages wordt pas echt goed uitgepakt. Eigenlijk was ik een paar weken te vroeg, want de meeste etalages waren nog afgeschermd. Want, hoe kan het anders, óók van de onthulling hiervan wordt een groot circus gemaakt. Het hele jaar door zijn de warenhuizen bezig met het bedenken en ontwikkelen van deze beruchte kerstetalages. Macy’s tovert zelfs een hele verdieping om tot een waar kerstdorp: Macy’s Santaland.

Let’s Go Knicks!
Historie is leuk, maar ik kom natuurlijk ook naar New York om de hysterie te ervaren. Dus op naar een wedstrijd van The New York Knicks. Wauw. That’s all I need to say. Niet alleen vanwege het mannelijk schoon op het veld, maar zeker ook vanwege de show die ze van een wedstrijd weten te maken. De gezellige Hollandse meezingers vóór een gemiddelde Ajax-wedstrijd zijn er niets bij. Springende cheerleaders, dancebattles, gadgets die door de lucht vliegen, de celebrity-row (my favorite), air guitar en nog veel meer spectaculair entertainment doen je bijna vergeten dat je naar een basketbalwedstrijd zit te kijken. En dat is nou precies waar wij Nederlanders nog iets van kunnen leren.

Of ik alle reclameboodschappen die ik ben gepasseerd heb onthouden? Absoluut niet. Maar of de sfeer in Madison Square Garden mij is bijgebleven, hoe ik vol bewondering door alle winkels heb gelopen, hoe ik bouncend voor het mega LED-scherm heb gestaan waar de nieuwe video van Missy Elliot werd gedraaid? Absoluut wel! In Nederland hoor je steeds vaker: ga terug naar je roots, draag uit waar je vandaan komt. Allemaal waar, maar wat blijft nou echt bij? Een ervaring. En dat is iets waar de Amerikanen in uitblinken. Pak uit, go all the way. Maak het spectaculair, maak het memorabel! Dus mijn boodschap aan alle Nederlanders: doe maar gek, we doen al normaal genoeg.

Meer weten over dit artikel? Bel More +31(0)570 63 65 55 of e-mail info@more.nl

brandingcampagneEventsexperienceNew Yorkreclame