Merkentrouw, bestaat dat eigenlijk nog wel?

23 september 2015

Dinsdagavond 22 september waren we (in de persoon van Jaap Baarssen) aanwezig bij MarketingMinds. Het thema van de avond was ‘merkentrouw, bestaat dat eigenlijk nog wel’? We waren te gast in de prachtige ondergrondse City Lounge in Apeldoorn. Vroeger een grote bankkluis, vandaag de dag een sfeervol loungecentrum met ‘private wijnkelders’.

Nokia
De eerste spreker was voormalig Global Brand Director van Nokia, Michiel Maandag. Hij vertelde over de opkomst én ondergang van het merk dat we allemaal in onze broekzak hadden voordat de iPhone hun en onze wereld op de kop zette. Waar het misging met Nokia? Volgens Maandag was het een samenloop van omstandigheden:

– Teveel focus op hardware: Nokia had honderden toestellen, de ene nog gekker dan de andere. Sommige toestellen moest je zelfs gekanteld aan je oor zetten om te kunnen bellen.

– Onderschatting van de concurrentie: er werd al járen gesproken over de bedreiging van de iPhone terwijl Nokia hun marktaandeel aanvankelijk goed wist te behouden. Er was echter niet goed gekeken naar trends en veranderingen die op komst waren: in Azië en Europa was er niets aan de hand, maar in de VS was het marktaandeel al dramatisch gedaald. En dat is vaak een voorteken voor wat er in de rest van de wereld staat te gebeuren.

– Nokia bracht in hun marketingcommunicatie niet goed over wat je met de telefoon kon. Waar Apple vooral op features communiceerde, kwam Nokia met storytelling die er volgens hem voor zorgde dat niemand nog begreep wat je er precies mee kon. In deze fase van de veranderende telefoon, had Nokia volgens Maandag ook beter voor communicatie van features kunnen kiezen.

– De software werkte een stuk minder intuïtief en duidelijk dan de iPhone. Er verschenen zelfs spottende filmpjes op het web waarin gebruikers lieten zien hoe slecht de telefoon werkte. Hoewel we toen nog niet massaal actief waren op social media, waren het bereik en rumoer voldoende om voldoende mensen te overtuigen voor de iPhone te kiezen.

De Zwarte Cross

Na deze leerzame case, was het de beurt aan Ronnie Degen, directeur van Feestfabriek AKG (Alles Komt Goed BV). Tot zover vast geen ‘belletje’, totdat we vertellen dat zij verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de Zwarte Cross. Dat is met ruim 200.000 bezoekers inmiddels het grootste festival van Nederland.

Jovink en de Voederbietels
Degen vertelt een mooi praktijkverhaal over het ontstaan van de Zwarte Cross, dat voortvloeide uit de band Jovink en de Voederbietels. Over twee vrienden (Hendrik Jan Lovink en Gijs Jolink) die als de band niet komt opdagen besluiten zelf maar wat liedjes te maken en ten gehore te laten brengen. Onder het motto ‘Niet goed, wel hard’ wordt hun show in de Achterhoek en omstreken een groot succes. Toen ze in de kroeg hoorden dat er vroeger zwarte crosses georganiseerd werden, besloten ze dat ze dit ook wilden.

Roots
De Zwarte Cross is klein begonnen en draaide om muziek, bier en motoren. En hoewel het festival inmiddels een enorm spektakel is, zijn ze hun roots altijd trouw gebleven. In essentie gaat het namelijk nog steeds om dezelfde dingen. Het verhaal van de Zwarte Cross is eigenlijk het bewijs dat je als je écht ergens voor gaat, geen droom te groot is.

Conclusie van de avond: merkentrouw bestaat zeker nog wel, maar je moet er als merk wél je best voor blijven doen. Bied wat mensen willen en verwachten, blijf trends en ontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden én anticipeer erop.

Meer weten over dit artikel? Bel More +31(0)570 63 65 55 of e-mail info@more.nl

jaap baarssenmarketingmindsmerkentrouwnokiazwarte cross