Aandacht is alles, onderzocht door Newcom

24 maart 2015

“Bereik is fijn, maar aandacht is veel belangrijker”, aldus Neil van der Veer van Newcom Research & Consultancy. In opdracht van De Persgroep Nederland verdiepte het onderzoeksbureau zich in het complexe thema aandacht.

In een versnipperd medialandschap is het een steeds grotere uitdaging om echte aandacht van de consument te krijgen. Terwijl dat in essentie is waar een merk naar op zoek is, want echte aandacht van consumenten levert vaak fans en ambassadeurs op. Maar hoe nu die aandacht te pakken, en nog belangrijker, vast te houden? Die vraag houdt ook De Persgroep, met merken als Trouw, Autotrack, Intermediair en Tweakers, bezig. Het onderzoek voor De Persgroep is nog niet afgerond, maar uit de eerste resultaten komen vijf dominante factoren naar voren die van invloed zijn op het krijgen van aandacht.

Tijd.

Om iets of iemand aandacht te geven, moeten we tijd investeren. Aangezien we daar tegenwoordig allemaal een tekort aan hebben, is dit een moeilijk te beïnvloeden factor.

Belang.

We geven aandacht aan de dingen die we belangrijk vinden. Dat kan van alles zijn: van kinderen tot auto tot baan.

Intentie.

Onze voornemens spelen een belangrijke rol in waar we onze aandacht aan geven. De top drie van zaken waar mensen graag meer aandacht aan zouden willen besteden dan ze nu doen zijn: partner, kinderen en sporten.

Moeite.

Hoeveel moeite je ergens voor moet doen, is van invloed op de aandacht die je het geeft. Wil je als merk de aandacht van de consument, dan moet je hem dat zo gemakkelijk mogelijk maken of snel duidelijk maken dat het de moeite waard is om meer moeite te doen.

Plezier.

Het spreekt voor zich dat we graag aandacht besteden aan activiteiten en zaken die plezier brengen. Om de aandacht van de consument te krijgen en vast te houden, doe je er goed aan de perceptie van plezier te verhogen.

Neil van der Veer: “Belang, moeite en plezier zijn de belangrijkste voorspellers voor het geven van aandacht. Hoeveel belang iemand ergens bij heeft en hoeveel tijd hij heeft, zijn moeilijk te veranderen factoren. Hoeveel moeite iemand moet doen en hoeveel plezier het hem oplevert, is gemakkelijker te beïnvloeden. Merken moeten moeite -of in elk geval de perceptie daarvan- verlagen en die van plezier verhogen om de aandacht van de consument te krijgen. Een goed voorbeeld is het succesvolle Blendle. Dat biedt mensen de mogelijkheid op een laagdrempelige manier te genieten van kwaliteitsjournalistiek, en ook nog eens met een ‘niet goed geld terug’ garantie. Kleine moeite, groot plezier dus.”